Agata Boruszewska – Świdniczanka i absolwentka Uniwersytetu Zielonogórskiego przedstawiła w swojej pracy dyplomowej coś niesamowitego. Stworzyła wizualizację planetarium i parku edukacyjnego, który mógłby powstać w mieście.
Stworzony przez Boruszewską projekt zakłada, że obiekt pełniłby kilka funkcji. Oprócz planetarium w budynku mieściłoby się również muzeum poświęcone świdnickiej astronom Marii Kunic, centrum konferencyjne z biblioteką, podziemny parking, a także pokoje noclegowe dla gości. Dodatkowo na terenie sąsiadującym z obiektem mógłby powstać park edukacyjny, mający na celu zwiększanie świadomości zwiedzających na temat fizyki, astronomii oraz odnawialnych źródeł energii, w którym mieszkańcy mogliby spędzać wolny czas.
Świdniczanka za swój projekt uzyskała najwyższą ocenę i w ten sposób obroniła pracę magisterską. Praca została też wyróżniona i zaprezentowana na wystawie zorganizowanej przez Instytut Architektury i Urbanistyki Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zgłoszono ją również do ogólnopolskiego konkursu „Architektura w drewnie”.
Jeśli znalazłby się jakiś inwestor, taki obiekt mógłby powstać w Świdnicy.
Jak powstawała praca?
Autorka umieściła swój projekt w przestrzeni Zawiszowa, czyli jednej z dzielnic Świdnicy. Z początku konieczne było wykonanie szeregu analiz, które pozwoliły na optymalne dobranie działki do projektowanego budynku. Boruszewska zbadała także teren, komunikację, zieleń, kompozycję, wysokość zabudowy oraz wysokość terenu.
Z tych analiz stworzono wstępne projekty, które uwzględniały linię zabudowy, potencjalne miejsce na strefę wejściową, wjazd na działkę, parking oraz drogę pożarową.
Autorka nie zapomniała również o samych mieszkańcach i przeprowadziła wśród nich wywiady. Chciała się dowiedzieć co będzie najbardziej interesować Świdniczan i czego potrzebują. Przeprowadzono także ankiety wśród pracowników istniejących w kraju planetariów, w celu poznania zalet i wad działających już obiektów.
N bazie wszsytkich danych powstała koncepcja obiektu położonego na trzech okręgach, symbolicznie nawiązujących do dwóch znaków nieskończoności.